Skip to content

Gaat jouw bedrijf het redden?

Je weet als ondernemer niet altijd wat je nodig hebt, en dus ook niet waar je naar op zoek moet

Hoe ben jij je bedrijf gestart? Ben je na je inschrijving bij de KvK gewoon begonnen en dacht je ‘ik zie wel waar ik uitkom’? Of heb je eerst goed nagedacht over hoe je je bedrijf ging opzetten, op wie je je wilde richten, hoe je die mensen zou gaan bereiken etc.?

Ik denk dat de meeste zelfstandig dienstverleners gewoon beginnen en gaandeweg ontdekken dat ‘ondernemen’ een vak is dat ze niet automatisch beheersen. Ik hoor regelmatig van mijn klanten dat ze zich erop verkeken hebben en niet wisten dat er zo veel bij kwam kijken.

Dat is precies het ding: je weet niet wat je niet weet.

Bouw je onderneming zoals je een huis bouwt

Een mooie vergelijking voor het opbouwen van je onderneming vind ik altijd het bouwen van een huis. Die start met het leggen van een fundament. Waarom? Simpelweg omdat het huis anders niet blijft staan.

Een fundament leggen is niet persé het meest leuke en kost tijd. En zeker wanneer je enthousiast bent en helemaal ready bent om mensen te helpen, kan het zijn dat je deze stap gewoon overslaat.

En toch… heb je het nodig wanneer je niet alleen een bedrijf wilt starten, maar er ook nog -voor zover het van jou afhangt- een succes van wilt maken. De dingen die je niet wist of waarvan je dacht dat je ze niet nodig had, kom je vroeg of laat toch tegen. Die dingen kunnen de groei van jezelf en je bedrijf vertragen en kunnen je alsnog tijd, energie en geld gaan kosten. Of je bedrijf stort in en je voelt je compleet mislukt.

Wat hoort er bij het fundament van je bedrijf?

  • Weten wat je goed kan èn wat je superleuk vindt om te doen
    Soms kun je iets wel, maar is het niet hetgene waar je echt energie van krijgt. Of een grote smile van op je gezicht wanneer je met (potentiële) klanten praat. Wanneer het niet bij jou ‘klopt’ gaat je energie steeds meer weglekken. En je brengt dat over naar je (potentiële) klanten waardoor die minder makkelijk bij je kunnen aanhaken.
  • Weten wat jou onderscheidt van anderen in jouw vakgebied
    Je weet vanaf het begin dat je niet de enige bent en dat jouw kennis en kunde niet uniek zijn. Wie jij bent is wel uniek en dat maakt wat je doet en hoe je het doet uniek. Daarbij kun je op zoek naar meer manieren om positief op te vallen. Dat kan bijoorbeeld je website zijn of een unieke toevoeging aan de dienst die je levert.
  • Weten wat je eigen visie en missie is
    Ook jij hebt een eigen kijk op datgene waar je mensen mee wilt helpen. Je wilt dingen bereiken en hebt een manier waarop je dat voor elkaar wilt krijgen. Hoe duidelijker en gepassioneerder je daarover kunt vertellen, hoe aantrekkelijker je zult zijn.
  • Weten wie je wilt helpen en hoe
    Je kunt gemakkelijker bij je (potentiële) klanten aansluiten wanneer je weet wie ze zijn en waar ze precies last van hebben en naar verlangen. Er zijn mensen die voor jou het fijnste zijn om mee te werken, met wie je je gemakkelijk identificeert en wiens taal je het beste spreekt. Hoe meer je jouw doelgroep kent, hoe meer je jouw dienstverlening op hen kunt inrichten.
  • Weten wie je zelf bent en wat bij je past
    Het helpt wanneer je jezelf kent. Bijvoorbeeld in wat jij nodig hebt om lekker en effectief te werken en wat je valkuilen en lievelingsexcuses zijn. Welke manier van marketing bij jou past. En wat voor jou belangrijke waardes en doelen in je leven en werk zijn. Hoe beter je jezelf kent, hoe beter je het bedrijf kunt creëren wat bij je past en hoe leuker je het zult vinden.
  • Weten hoe je zaken in je bedrijf het beste organiseert
    Voor veel zzp’ers zijn geld, administratie, website, social media, het eenvoudig maken van allerlei processen niet het meest interessant. Toch valt hier veel winst te behalen. Als dingen op orde zijn, je gebruikt handige programma’s en tools, scheelt je dat een hoop tijd en frustratie.

Hoe zit het bij jou en je bedrijf?

Soms is je hele bedrijf een zooitje en doe je maar wat. Soms mis je op één of een paar terreinen wat kennis, vaardigheden of tools. Bekijk jezelf en je bedrijf eens van een afstandje en vraag jezelf of er iets is wat ontbreekt en waar je het meest mee geholpen zou zijn.

Het kan ook zijn dat je wel weet dat het niet lekker loopt maar dat je niet weet wat er mist en dus ook niet wat je nodig hebt. Ga dan niet zomaar door, maar praat er bijvoorbeeld met collega ondernemers over. Een ander ziet het vaak sneller en scherper dan jijzelf.

Persoonlijke- en bedrijfshobbels en uitdagingen zullen er altijd zijn. Maar blijven doormodderen terwijl er iets aan te doen is, moet je niet willen. Laat die mooie droom van jou niet instorten. Ik gun jou een gezond bedrijf. Een bedrijf waarin je daadwerkelijk bereikt waar je naar verlangt.

Een beetje of wat meer hulp nodig? Ik help je graag een kleine of grote stap verder. Check deze pagina of stuur me een mailtje. Liever even bellen om me je situatie uit te leggen? Ook dat kan: 06-43 79 16 73.

Laat een reactie achter





Missy-2

Mis nooit meer een blog

Ontvang gratis de Happely Update met blogs, tips, nieuws en aanbiedingen direct in je mailbox.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Gratis downloads

Scroll To Top