Heeft jouw website deze missers?

De afgelopen tjjd heb ik met plezier meerdere website checks uitgevoerd. Allemaal van ondernemers die vanuit passie voor zichzelf begonnen zijn en zelf hun website gemaakt hadden. Met WordPress is dat voor iedereen mogelijk geworden. Wanneer je een beetje handig bent, je de tijd hebt en het leuk vindt om je erin te verdiepen, kan daar echt iets moois uit voortkomen. Zo ben ik zelf jaren terug ook begonnen. En kijk nu waar ik uitgekomen ben – op een plek die ik nooit verwacht had te zullen komen.

Bij die checks ben ik heel vaak dezelfde dingen tegengekomen. Ook niet zo gek; wanneer je er niet écht in thuis bent weet je ook gewoon niet waar je op moet letten. Toch is het superbelangrijk dat je website vóór je bedrijf werkt. En niet tègen je.

Eén bezoek kan het voor je verknallen

Je website is één van de meest zichtbare expressies van jou en je bedrijf. Het is de plek waar mensen heengaan wanneer ze voor het eerst over jou horen. Wanneer jouw website hen de verkeerde indruk geeft, is de kans groot dat ze weggaan met het verkeerde idee in hun hoofd – en nooit meer terugkomen. Eerste indrukken zijn cruciaal. Zorg er dus voor dat je website de goede dingen zegt, tegen de goede mensen.

Wat jouw website voor je moet doen

Je website heeft 2 belangrijke hoofdtaken:

  • Ervoor zorgen dat mensen in contact met jou komen en/of
  • Je diensten en producten verkopen

Sta eens even stil bij je website. Ziet hij er goed uit? Mooi. En hoe goed voert hij bovenstaande taken uit?

Check je site eens op onderstaande fouten

Wanneer de resultaten wat tegenvallen, kun je je website zelf eens checken op de volgende (veelgemaakte) fouten:

  • Je website is niet duidelijk; niet over wie jij bent, niet over wat je precies doet en ook niet voor wie je dat doet. Realiseer je dat je niet veel tijd hebt om mensen te triggeren op je website te blijven. Mensen nemen vaak niet de tijd om echt uit te zoeken of ze bij jou aan het goede adres zijn. Ze googelen eerder verder; voor jou 10 anderen.
  • Je website gaat helemaal over jou. Het is niet je cv of bedoeld om uitgebreid in te gaan op wat je precies doet en hoe. Welke methoden je gebruikt. Je maakt je website voor je ideale klant – de mensen die jij graag wilt helpen. Gebruik dus in je teksten meer ‘je/jij’ dan ‘ik/wij’ en vertel over de resultaten die je klant kan verwachten.
  • Je bezoeker weet niet wat hij moet doen. Dat kan omdat er te veel CTA ’s (buttons) op een pagina staan die allemaal om aandacht schreeuwen. Of er staat juist geen enkele link of button. Het is jouw taak je bezoeker door je website heen te leiden. Zodat hij uitkomt bij wat jij graag wil dat hij doet – contact opnemen of direct iets bij je afnemen.
  • Je gebruikt ingewikkelde of te formele taal die niet bij jou past en ook niet bij je klant.
    Probeer in al je online en offline communicatie ‘hetzelfde’ te zijn en maak het je webbezoeker gemakkelijk om jou te begrijpen.
  • Er staat geen (recente) foto van jezelf op je site, ook niet op de pagina die over jou gaat. Onthou: mensen doen zaken met mensen. Zorg dat je website ‘menselijk’ is, het bouwt ook meer vertrouwen op bij je webbezoeker. Ik had laatst bijvoorbeeld een afspraak met iemand via haar site. Toen ze de deur opendeed herkende ik haar niet en twijfelde ik of ik wel aan het goede adres was. Dat geeft een vreemde indruk en doet afbreuk aan je professionaliteit.
  • De volgorde van de inhoud op de pagina en je menu klopt niet. Er zit geen lijn of logica in en je bezoeker moet te veel zelf uitzoeken.
    Vraag jezelf telkens af: wat voor probleem heeft mijn webbezoeker, wat heeft hij nodig om te horen om met mij te connecten en hoe doe ik dat op een manier die prettig en logisch voor hem is.

Wanneer je deze dingen toepast zal je site méér voor jou en je bedrijf werken en zullen er minder obstakels voor je webbezoeker zijn om contact met jou op te nemen.

Wil je niet meer wat aanprutsen maar het echt goed aanpakken?
Stuur me dan even een berichtje op yvonne@happely.nl of lees meer over de uitgebreide website check die ik voor je kan doen.

Gepubliceerd in

Laat een reactie achter





Download nu gratis belangrijke know-how voor je bedrijf

Dit is de mock-Up van het e-book '5 Onmisbare sleutels voor startende ondernemers'

'5 Onmisbare sleutels voor (startende) ondernemers'

E-book bekijken
Mock-Up-Ebook-Website-1

'Succes met je website'

E-book bekijken

Mis nooit meer een blog

Ontvang gratis de Happely Update met blogs, tips, nieuws en aanbiedingen direct in je mailbox.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
1
Leuk dat je mijn website bezoekt! Kan ik je ergens mee van dienst zijn?
Powered by