Skip to content

Hoe je verkoopt zonder irritant te zijn

If people like you, they listen. If they trust you, they will do business with you (Zig Ziglar)

Je bent vast voor jezelf begonnen omdat je mensen wilde helpen. Je ziet mensen worstelen met iets (variërend van faalangst tot boekhouden en alles er tussenin) en jij weet wat die mensen nodig hebben. Je bent gepassioneerd en overtuigd dat jij echt kunt helpen.

So far so good.

Helpen ja, verkopen nee

Maar dan. Dan moet je het gaan verkopen…. HELP!
Want eigenlijk wil je helemaal niet verkopen. Je wilt gewoon mensen helpen. En de noodzakelijke to do’s van tarieven bepalen en marketing en sales sla je het liefste over.

Want verkopen… daar heb je een afschrikwekkend beeld bij in je hoofd. Iets met drammerige verkopers die je iets proberen aan te smeren dat je eigenlijk niet echt nodig hebt. Verkopen voelt alsof je mensen iets ‘aandoet’. Ze tegen hun zin moet proberen over te halen.

Logisch dat je een hekel hebt aan marketing. En helemaal aan sales.
Hoe jij naar ‘verkopen’ kijkt, hoe het in je hoofd zit, bepaalt wat je doet en niet doet. En daarmee ook welke resultaten je behaalt. En of je het met je bedrijf gaat redden of niet. Zonder (genoeg) klanten hou je het namelijk niet lang vol.

Best belangrijk dus wat er in jouw hoofd zit…

Hoe verkopen leuker wordt

Marketing is niet zozeer ‘reclame maken’ maar jouw waarde zichtbaar maken voor de klant. Het gaat om relatie. Om echtheid. Om verbinding.

Iemand koopt bij jou wanneer hij jou vertrouwt. Wanneer hij voelt dat je echt betrokken bij hem bent en echt wilt dat hij succes heeft. Dat hij centraal staat, dat het om hem gaat.

Verkopen is verbinden.

Wanneer je je dat realiseert wordt ‘verkopen’ een ander verhaal. Dan hoef je iemand niet iets ‘aan te smeren’, maar luister je naar die ander en denk je met hem mee. Je kijkt waarmee hij het meeste mee geholpen is en of en hoe jij hem daarin kunt helpen.

Wanneer je focust op de relatie en op wat de ander van jou nodig heeft om echt geholpen te zijn, wordt verkopen gemakkelijker.

Zes tips voor je gesprek met een potentiële klant

Wanneer je onderstaande tips als leidraad in je gesprek met een potentiële klant gebruikt, zul je met meer vertrouwen meer kunnen verkopen:

  • Bereid je goed voor. Zoek hem online op, via Google en social media. Zo heb je al een aardig beeld van iemand en zijn bedrijf en kun je beter inschatten wie hij is en wat hij nodig heeft.
  • Leid het gesprek. Begin door de ander op zijn gemak te stellen en breek het ijs. Realiseer je dat de ander jou niet kent maar wel dingen met jou moet gaan delen. Zorg dat de ander al zijn vragen kan stellen en hij een helder beeld krijgt van wat jij hem te bieden hebt.
  • Stel veel (open) vragen en luister goed. Zo voelt de ander zich gezien, krijg jij genoeg informatie, maak je verbinding en haal je de aandacht van jezelf en ‘het moeten verkopen’ af. Benoem de dingen waar hij tegenaan loopt en wat hij graag wil bereiken.
  • Gebruik geen vaktaal. Probeer de taal van de klant te spreken, zijn woorden te gebruiken en in wat je zegt aan te sluiten bij zijn leefwereld. Wanneer je goed verwoordt wat hij zegt voelt de ander dat je hem echt begrijpt.
  • Wees duidelijk wat je voor hem kunt betekenen. Wanneer je het probleem of het verlangen van de klant helder hebt benoemd, vertel hem dan hoe jouw dienst hem kan helpen te bereiken wat hij wil. Je klant zoekt oplossingen. Wanneer je woorden gebruikt als ‘zodat’ en ‘waardoor’ kun je goed aangeven welke resultaten hij kan verwachten wanneer jij met hem aan het werk gaat.
  • Sluit niet met een open eindje af. Soms beslissen mensen direct in het gesprek met jou dat ze jouw dienst of product kopen, soms hebben ze nog wat tijd nodig om erover na te denken. Stel in dat geval een concrete belafspraak voor, dan houd je het lijntje warm en actief.

Realiseer je dat 95% van een aankoopbeslissing vanuit emotie wordt genomen. Mensen moeten iets gaan ‘voelen’ bij je. Van binnen moeten ze iets gaan voelen als ‘Ja, dit wil ik’. Daarvoor hoef je helemaal geen ingewikkelde speciale dingen voor te doen. Geen truukjes uit te halen of een bepaalde methode te volgen.

Wees jezelf en wees oprecht geïnteresseerd. Luister goed en geef ruimte voor vragen en bezwaren. Denk mee en wees niet bang om je ideeën en gedachten aan te reiken. Zorg dat de ander zich gezien en gehoord voelt en dat hij jou kan vertrouwen.

Dan ben je geen irritante verkoper. Maar verkoop je wel 🙂
 
Wil jij leren hoe je in jouw situatie (beter) kunt aansluiten bij je klant zodat je méér gaat verkopen? Kom dan hierover met mij sparren, dan gaan we jouw verkoopmogelijkheden en strategieën onderzoeken en bepalen we superconcrete acties waar jij direct mee aan de slag kunt.

Mis nooit meer een blog

Ontvang gratis de Happely Update met blogs, tips, nieuws en aanbiedingen direct in je mailbox.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Gepubliceerd in ,

Laat een reactie achter





Download nu gratis belangrijke know-how voor je bedrijf

Dit is de mock-Up van het e-book '5 Onmisbare sleutels voor startende ondernemers'

'5 Onmisbare sleutels voor (startende) ondernemers'

E-book bekijken
Mock-Up-Ebook-Website-1

'Succes met je website'

E-book bekijken
Scroll To Top
1
Leuk dat je mijn website bezoekt! Kan ik je ergens mee van dienst zijn?
Powered by