Skip to content

Meer veerkracht in de coronacrisis

Als er iets is wat je in deze coronacrisis nodig hebt, is het wel veerkracht. Veerkracht betekent letterlijk ‘het vermogen om na te zijn uitgerekt of ingedrukt, weer de oorspronkelijke vorm of positie aan te nemen’.

De coronacrisis doet een flink beroep op je veerkract. En hoe langer deze crisis duurt, hoe meer er van je veerkracht gevraagd wordt, zowel zakelijk als privé. 

We verschillen in de ‘basisveerkracht’ die we hebben. Die hangt van je karakter, je levensgeschiedenis, je ervaringen en je bereidheid om van dingen te leren. De één past zich gemakkelijker aan dan de ander, de één herstelt zich sneller van een tegenslag dan de ander.

Misschien heb jij gemerkt dat je je de afgelopen weken snel hebt aangepast aan alle gevolgen van corona, misschien duurde het juist even.

Waar heb jij op dit moment veerkracht voor nodig?

  • Voor het verlies van tijd die je in je bedrijf kunt steken omdat je de kinderen thuis hebt?
  • Voor het opvangen van het verlies aan klanten en/of nieuwe opdrachten?
  • Voor het omschakelen van een offline naar een (meer) online business?
  • Voor het hanteren van stress en irritatie door het intenser samenleven met elkaar?
  • Voor het mentaal sterk blijven en het managen van al je verschillende emoties?

Veerkracht helpt je zo goed mogelijk door al deze uitdagingen heen te komen. 
Ken jij jezelf als iemand met weinig veerkracht en heb je ’t idee dat je ’t gewoon niet in je hebt? 
Dan heb ik nieuws voor je: je karakter is níet doorslaggevend en je ervaringen tot nu toe hóeven je niet te blijven bepalen. Je bent een mens en dat betekent dat ook jij het vermogen hebt om te leren. Je kunt jouw hoeveelheid veerkracht vergroten. 

Hoe je je veerkracht vergroot? Ik geef je 3 tips:

  1. Creëer actief momenten waarin je oplaadt. Je zult er waarschijnlijk wat meer moeite voor moeten doen, bijvoorbeeld er eerder voor moeten opstaan. Maar zie het voor jezelf zorgen niet als onnodige luxe maar als bittere noodzaak. Doe alsof je een oplaadbare batterij bent 🙂 ; je gaat maar een bepaalde tijd mee, daarna moet je weer opgeladen worden. Onthou daarbij dat je langer meegaat wanneer je je niet helemaal laat leeglopen…

  2. Vergroot je oplossingsvermogen. Je denkt over het algemeen altijd op dezelfde manier, je mind volgt de paadjes die het gewend is te lopen. Daardoor kun je oplossingen voor problemen missen terwijl die er wel gewoon zijn. Probeer eens een mindmap van jouw grootste probleem op dit moment te maken met vragen als ‘Wie kan dit probleem het beste oplossen?’, ‘Wat is de gekste oplossing die ik voor dit probleem kan verzinnen?’, Wat zou er gebeuren als ik het tegenovergestelde doe van wat ik normaalgesproken doe?’ Je kunt natuurlijk dit in je eentje doen, maar samen is dit leuker 🙂

  3. Stel mini doelen en zet kleine stapjes. Elke dag één leuk klein doel of stapje is genoeg. Niet twee of drie, doe er gewoon één. En morgen weer. Zo maak je datgene waarin je wilt groeien behapbaar, vergroot je de kans op succes en zul je (eindelijk) trots op jezelf kunnen zijn.
    Deel een grote taak op in kleinere taken en doe er elke dag iets van. Zo kun je in één week veel bereiken ook al heb je weinig tijd.

De coronacrisis ís er en de effecten ervan zullen nog een poosje voortduren. Wanneer je je veerkracht vergroot zul je het beter aankunnen, langer volhouden en sneller ‘terugveren’ wanneer deze crisis weer voorbij is.

Hulp nodig? Ik help je graag goed door deze crisis heen te komen. Als psycholoog, ondernemerscoach of webbouwer; net wat jij nodig hebt.

Gepubliceerd in

Laat een reactie achter





Missy-2

Mis nooit meer een blog

Ontvang gratis de Happely Update met blogs, tips, nieuws en aanbiedingen direct in je mailbox.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Gratis downloads

Scroll To Top